الموضوع: ارجو المساعده
بياناتي
megomagamego
ارثوذكسي بداء يشتغل

megomagamego غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ارجو المساعده

كُتب : [ 04-07-2009 - 12:38 PM ]

الأب ده صعبان عليا جداً جداً جداً ...
أنا عندي إقتراح ليه يا جماعة مانعملش إجتماع صلاة مع بعض ... بمعني إننا نحدد كل يوم ساعة معينة ولو مثلاً الساعة 6 م من كل يوم وكل واحد يرفع قلبه لربنا لمدة خمس دقائق بس ، ونصلي إن ربنا يغير الأب ده ... إحنا فعلاً لازم نلجأ لطبيب نفسي أو خادم متخصص لكن أكيد لو رجعنا الأول لطبيب نفوسنا اللي هو أكبر الأطباء فهماً هو هيعطينا الحل بس إحنا نلجأ ليه أولاً ، يا جماعة دا ربنا هو اللي خلقنا وهو اللي خلق الأب ده وصنعة وهو عارف العيب عنده فين وهو اللي لازم يتدخل ويحل العيب ده ، وأنا متأكد إن ربنا ممكن يتنازل عن أي حاجة كان هيعملها مع الأب ده بسبب صلاتنا ، أكيد إنتم فاكرين قصص كثيرة جداً بتحكي عن تنازل ربنا عن غضبه بسبب صلاة أحد الأشخاص .
أرجوكم تعالو نصلي ولو خمس دقائق كل يوم بس مع بعض لأن ربنا لما يشوف إن ماجد وأ/ أيمن وأ/ سمير وأ/ جونير وأ/ فاتن و.... و... و... و... كلهم بيتجمعوا علشان يصلوا من أجل نفس مريضة أكيد أكيد ربنا هيتحنن ويسرع في تغيير قلبه وقد يكون من القديسين كمان " فالسماء تفرح بخاطي واحد يتوب ....... " .
أنا آسف إني بطول عليكم لكن أرجو قراءة القصة دي
كان أحد رجال الأعمال يسوق سيارته " الفورد " في طريق زراعي .. وتعطلت منه السيارة ووقف أمامها حائراً بعد أن فتح غطاء الموتور ليكتشف ما هو العيب ... وبينما هو في هذه الحالة مر عليه شخص يقود سيارته في الطريق المقابل وتوقف يسأله هل تريد مساعدة ؟ فأجاب لا شكراً إذ كان يعتقد أنه قادر علي إصلاح العيب ... وبعد مرور حوالي ثلاث ساعات تصادف أن عاد ذلك الشخص من نفس الطريق فوجد الحال علي ما هو عليه فسأله مرة أخري : هل أنت متأكد أنك لا تحتاج إلي أي مساعدة ؟ فأجاب الحقيقة أنا في أشد الإحتياج إلي المساعدة ... فنزل الشخص من سيارته .. وفي لمح البصر عرف أين العيب وأصلحة في خلال دقيقتين فقط !!!! فتعجب صاحب السيارة من المهارة الفائقة والأشبه بالمعجزة وسأله كيف إستطعت أن تصلح السيارة في دقيقتين ؟ هل لك خبرة في إصلاح السيارات ؟ أجاب الشخص لقد سألتك مرتين هل أنت محتاج إلي مساعدة ولو قبلت فما كنت قد وقفت كل هذه المدة ... أما عن إصلاحي للسيارة في مدة لا تتعدي الدقيقتين فهو أمر لا يدعو للدهشة فأنا فورد شخصياً مخترع السيارة التي تقودها وأعرف كل شيء عنها بكل التفاصيل وكل الروابط وكل الأسلاك وكيف تعمل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

طبعاً أنا أصغر من إني أعطيكم تعليق علي هذه القصة ولكن أنا متأكد إن الهدف وصل إليكم
أخوكم في المسيح
ماجد