الموضوع: ساعدونى ارجوكم
رونى شاندو
ارثوذكسي جديد
رونى شاندو غير متواجد حالياً

IC16 ساعدونى ارجوكم

كُتب : [ 09-10-2011 - 01:26 AM ]

انا ارجو اللى يرد عليا فالموضوع ده يكون شخص متزوج وذو خبرة بالحياه المسيحيه وامور الدنيا انا متزوجة وعندى طفل وزوجى مسافر وكان بينا قصة حبه كبيرة جمعتنا استحملت من خلالها خلال فترة الجواز مشاكل وامور كتيرة جيت فيها على نفسى لكن الشىء اللى مديقنى انى جوزى متغرب عنى ومبنتجمعش غير فترة قصيرة فالسنه كانى الجواز محكوم عليه بالاعدام لانى مش مستمتعه باى حاجة وكمان الغربه غيرت تفكيرنا وزودت بينا المشاكل بالرغم من انى بحب ربنا قوى وجوزى شماس بس ساعات بنقعد مع نفسا ونسال ربنا ليه يارب جمعتنا وانت حاكم علينا انى كل واحد يكون فبلد والمشاكل بينا تزيد بسبب طبعا اختلاف العيشه والوضع القائم للبلد من عدات وتقاليد بمعنى اصح انا وضعى زى ماهو لكن جوزى افكاره بقت صعبه قوى من الغربه وقرفها ومحدش يقولى طب ليه جوزك مايرجعش يعيش معاكى طبعا لظروف البلد الصعبه مفيش مصدر رزق ليه غير برة وامكانياته متسمحش انه ياخدنا لكن انا بطبعتى بشر ببص للى حواليا وبيوت واسر متكونه واولادها بيتربو فوسطيهم وحتى لو فى خلافات طالما الناس مع بعضيها بتقدر تحلها لكن انا زعلانه من جوايا ساعات بعاتب ربنا ليه يارب خلتنى لوحدى اشيل مسئوليات كبيرة من بيت وتربيه اطفال وامور اخرى بتحط فيها انا لوحدى معيشتنيش ليه زى الناس المتجوزين فالمسيح حياه حلو ولحد امتى هفضل تعبانه كدة انا بجد كنت بقدر استحمل قبل كدة لكن دلوقتى تعبت نفسيا عالاخر وابتديت الغبط بعض الامور فحياتى بس انا مش هشكر فنفسى لكن انا فعلا قد المسئوليه لكن جوزى على قد مافعلا راجل صالح وبيخاف ربنا وكويس لكن فى عيوب كتيرة تدمر اى علاقه بيدى اوامر عالطول بخصوص اى شىء منعنى من امور كتيرة بحبها كان نفسى اعملها عشان اساعدو بها زى الشغل مثلا لانى احولا الماديه مش قد كدة بالرغم انى معايا كليه وهو نفس الشىء وعنده شغل متوفر ليا كتير فالبلد اللى بيشتغل بها لكن عيبه تملى مصعبلى الامور فالوقت نفسى اللى فى ناس تانى اعرفها وقريبين مننا مشجعانى بس انا بجد محتاجة رايكم كناس كبيرة وفاهمة وعاقله وانا لسه صغيرة وبداء حياه زوجيه انكم تفهمونى الصح من الغلط وليه انا دايما بقدم كل حاجة احس جوزى بيحبها حتى لو عرفتها عن طريق الصدفه وهو عكسى تمام منفذ الوصيه باسرع الى مايسر قلبها انا مبقللش منه بالعكس هو انسان كويس بس الدنيا متدهوش حقه وعيوبه الاساسيه انه متحفظ زيادة عن اللزوم على حساب نفسه وعلى حساب بيته ويعمل للناس الف حساب كمان بحسه انانى فعدم اتاحتى لاى فرصة من حقى انى انا اللى اخد قرار فيها يعنى هو عشان راجل وانا لازم اطيعه يبقى يتحكم فكل امورى دة ربنا ادنا حقوق عيبه كمان فاهم شخصيه الراجل عالست غلط المفروض فى مشاركه بينا وبالرغم من كدة انا بطيعه بس فى امور خلاص انا تعبت منها وزعلانه انى مشقادرة اتحملها هو بيحبنى وبيخاف عليا بس بطريقه غلط ولو حبيت انى اغير وافهمه انى مش كل الشخصيات تتقبل شخصيتك الناس لازم يبقى فى بينها اختلافات وبيوصلو لاقرب الحلول مع بعض دة لا يسمع ويقتنع بشكل وقتى لكن اللى فدماغه ميتغيرش
ارجوكم انا مش عاوزة اهدم بيتى بس بردو مش عاوزة االغى كيانى وشخصيتى وفى حدود المعقول اللى ربنا سمحلى به ابتديت احس انى جوزتى من الاول غلط لكن قبل ماارتبط صليت انا وجوزى كتير عن مشوار الارتباط دة طب بسال نفسى ليه يارب لاانا ولا هو عايشين سعدا حتى فترة الاجازة اللى بيجيها بيبقى فيها نكد بسبب انى السنه كلها هو عايش بنظام وانا بنظام تانى ومبنفرحش مع بعض بسبب الاختلافات فعيشه كل مننا والمشوار بينا عالوضع دة شكله مطول عالبال مايفكر يستقر معانا اعمل ايه اللوم نفسى على الاختيار ولا الوم ربنا مع انى صلتله واخدت رايه بجد نفسيتى تعبانى وجوزى على قد مابيحبنى وانا بحبه بس ابتديت اشك فالحب دة لانه مجرد كلام مفيش فعل الفعل كان منى فالاول لكن كان كل مالغربه تغيرة فتصرفاته وخوفه الزايد اللى يخنق كل ماللى جوايا يقل واتعب نفسيا واردتى على التحمل تضعف بس انا بحكى مشكلتى مش عشان اقول مين فينا اللى غلطان لانى انا واثقه انى اكيد زى ماهو دايقنى كتير اكيد انا كمان دايقته لكن انا عايزة اعيش بطريقه فيها تفاهم وحب حقيقى ساعدونى بردودكم كناس فاهم وليها خبرة بالحياة وانا مقدمه تنازلات كتيرة لكن ارجوكم ردكم يكون مريح نفسى ليا لانى فوضع مش قابله فى انتقاد من حد مستنيه ردكم بنعمه المسيح تحل على لسانكم ليا واعزرونى على التطويل انا جوايا كتير تاعب نفسيتى لكن مش هدوشكم به اكيد انتم هتفهمو انا عاوزة اوصل لايه وشكرا لكل اللى هيواسينى ويساعدنى

Sponsored Links