بياناتي
med reny
ارثوذكسي شغال

med reny غير متواجد حالياً

افتراضي رد: دعوة لتطهير الكنيسة من الفساد

كُتب : [ 02-25-2011 - 04:05 PM ]

يا صاحب القلم الجرئ شكراااااا علي الموضوع الجرئ
انا معك في بعض الامور التي لا تليق من ببعض الخدام من تصرفات تهين الكنيسه
ولاكن مينفعش ان نعمل ثوره لاسقاط النظام زي مفهمت من كلامك
اولا اختيار الخدام والكهنه يجب ان يكون بعنايه شديده جدااااا حتي لا يكون عثره للاخرين
يعني لما اسقف يرسم السواق بتاعه كاهن علي شان قريب منه او كاهن يختار واحد في الخدمه ويمسكه شئ مهم علي شان ابوه من اعضاء الكنيسه للعلم هناك الاجدر والاصلح
ولما تروح دير وانتا ليك هناك راهب قريب ليك او ليك معرفه براهب هيتعامل زيه زي اي حد عادي في زياره للدير؟؟؟؟؟؟؟؟؟طبعااااا الفرق جامد في كل شئ
ولما تروح دير وتلاقي راهب كل وقته بيقضيه مع الشبات وكان الدير كله مبتزوروش غير البنات بس مش ده مخالف لقنون الرهبنه ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟
ولما يبقه فيه اثنين من الاساقفه في ابرشيه وحده لان الابرشيه محتاجه مجهود الاثنين ويفوجاء الشعب ان احد الاساقفه بيضرب زنبه في الاسقف التاني وده علي مسمع ومرئه من الجميع وينجح انه يمشيه من الابرشيه ده تسموه ايه؟؟؟؟؟
ان مش بدين الكنيسه لان الكنيسه بريئه من هذه التصرفات
ولاكن انا بدين الاختيار الخاطئ للاشخاص الخاطئين
لان مش كل خادم ينفع يبقه كاهن ولا كل كاهن ينفع يبقا اسقف
احنا مش عيزين ثوره .. احنا عيزين ان كل خادم يراعي تصرفاته علي شان ميكنش عثره للاخرين...لان احنا اصبحنا نحلل ونحرم زي ما احنا عيزين وبقينا نطلع فتاوي علي كيفنا

انا شايفه الحل ان اي حد يشوف اي شئ خارج او لا يليق بابن او خادم للمسيح يقول لا ده غلط ومش كفايه
وعلي شان ميبقاش الكاهن في موضع الاتهام يعرفنا اذاي كان قبل الكهنوت محلتوش حاجه وبعد الكهنوت بقي عنده ارض وسيلره مديل السنه وعماره واولاده في احسن المدارس الخاصه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وللعلم ان دول قله قليله بس بيبقو عسره للكل وللكنيسه باكملها
انا اسف بس احنا لازم نقف وقفه صدق وصراحه مع انفسنا علي شان ميكنش فيه سلبيات تشوه منظر الكنيسه امناااااااااا
يجب علي الخادم مرعاه تصرفاته جيدااااااا حتي لا يكون عثره للاخرين

رد مع إقتباس