بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

افتراضي رد: لو كنت مكانى كنت هتعمل ايه ؟

كُتب : [ 04-11-2011 - 08:05 PM ]

مهو يا قمر على شان تلقي الصديق اللى يحبك زي ما انتيعاوزة ويكون لكي زي اخ قريب او تاتمنية بجد ومايكون مرائي او كداب او يجرفك لطريق غير طريق الخلاص لازم يكون صديق ربنا بعتة لكي او تحسي بداء باختيارت ربنا بحياتك يبقي ربنا اساس في كل حياتك
شوفي يا قمر انت لسا باول حياتك وتاكدي ان ربنا معك وميش سايبك بيقول ان نسيت الام رضعاها انا لا انساك يعني انت بنتة على شبة ومثالة وهو صادق قال ها انا معكم كل الايام يعني هو بكل حياتنا وين ما كنا وكيف ما كنا وهو بيحافظ عليك من كل شر وبيدبر ليك الصالح حتي لو بدي ليك انة قاسي تاكدي ان كل شيء بحياتك يعمل للخير ليكي بس انت ثقي واماني بمطلق حكمة ربنا وحبة ليكي
فمتخفيش لو حاسة ان اللى هما اقرب الناس ليكي بتصرفوا بطريقة ميش حلوة او ميش عارفة تصادقي حد او خايفة من اي حد بيقرب ليكي تاكدي ان ربنا معك وميش سايبك وبيعوضك بطريقة الحنينية صدقيني وهو حيعرفك تصادقي مين وكيف وامتي ويعرف احتياجاتك ولكن بيدبر ليك حسب الصالح لنفسك بحسب حكمتة هو اللى تفوق الوصف

وتاكدي ان ربنا سمح بالتجربة دي ليكي على شان يقربك لية اكتر وتحسي بابوة الحقيقة اللى هي اهم واعظم بكتير من ابوة الجسد بس انت صلي واطلبي مساعدة ربنا خاصة ونحنا بفترة مقدسة من الصوم اطلب ربنا يخلق فيكي انسان جديد قادر يبص للحياة باعين روحية ياعين مدركة لمحبة ربنا وتدبيرة بحياته
ثانيا حاولي تلقي اب اعتراف لو ملكيش يعني اطلبي ربنا يساعدك باختيارة ولو ليك حولي تقوليلة كل اللي بقلبك وهوا اكيد رح يرشدك لصالح نفسك وكمان بدل ما تدخلي تعيطي يا قمر ...لالالالا .. اطلبي شفاعتة امنا العدراء وصدقيني حتلقي ايدها الحنونة بتعوضك عن كل اللى مرتي بية وبتساعدك تتخطي كل وجعك وحتكون ليكي احن حتي من امك وابوكي اما الاصدقاء بجد لو مكنوش يقبلوكي زي ما انت بلا منهم لانهم ميش اصدقاء دول متحوليش تكون غير ما انت علية خاصة لو التغير كان سلبي على شان تقربي من حد بس كرمال يقبلك وتكوني صديقة غيربالمحبة يعني راي الصديق الحلو هو اللى يقربني من ربنا ويعرفني طريقة ويحببني فية ميش يحببني بالى هو يريحية مني فرفوشة وهيصة والكلام دا
انا في مرة صديقة قالتي كلمة اثرت كتير في بجد وقالت حاولي تقربي من السمائين فكرت كتير ولقيت فعلا انهم اكتر حد بيكون معك واسرع حد يستجيب لطلباتك واكتر حد بيكون صادق وميش مراائي زي كتير من الاصدقاء اللى بنعرفهم بالحياتة اللى بيربطو الصداقة بمصالح ورغبات وصدقني القديسين وصداقتهم بيقبلوكي صديقة زي ما انتي بقلبك الابيض وبسيرة حياتك زي ما هي بكل عثراتها وبيساعدوكي تبيقي اكتر نور واشراق بالرب يسوع المسيح وعن طريقهم يوصلكي للفرح السماوي للخلاص وميش بيسبوكي خالصصصصص بس انت حبيهم واعرف كيف تقربي ليهم بالصلة وطلب الشفاعة وكيف تكون متلهم بسيرة المحبة والتقرب لله
التقرب للقديسن والتامل بحياتهم صدقني بيبعت تعزية وقوه بالنفس ملهاش نظير وهما بقي حسيعدوكي وحيحطوا قدامك وبطريقك احلى صدقات بشريةاصدقاء بجد يحبوكي ويسمعو لكي ويساعدوكي تطلعي من الحزن اللى انت فية ويبقوا ليك اخوات ميش اصدقاء
اصدقاء ميش يحسسوكي بس انهم بيحبوكي لا يعيشوا معك حياة محبه بكل معانيها ميش بس كلام
ربنا معك ويحافظ عليك ويدبر ليك كل خير ويساعدك