الموضوع: انا محتارة جدا
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: انا محتارة جدا

كُتب : [ 10-15-2010 - 08:37 PM ]

سورى انا ضغطت على اضف الرد قبل ما اخلص كلامى معاكى غلط
عموما معلش هكمل معاكى فى مشاركة تانية

السجاير تعمل على إدخال البسطاء إلى عالمها الزائف الخادع حيث لا يتمكن أي منهم من التخلص منها إلا بعد شق النفس هذا إذا قدر له الخروج. وكأن الإنسان يظن انه يجد في هذه السموم ملاذا من همومه الكثيرة يهرب إليها في الشدائد والملمات. وهو لا يدري أن من يهرب إلى سم التبغ هو كمن يستجير من الرمضاء بالنار، لأنه بذلك يستنزف قواه ويقضي على البقية الباقية من عافيته
ومدام الشخص مقدرشى يقول للسجارة لا يبقى انسان ضعيف ومعندوش ارادة ولا ثقة فى نفسة ولا ثقة فى ربنا والحلول السمائية علشان كدة لجأ للحلول البشرية المدمرة واؤكدلك ان كل اللى بيشربوا سجاير نفسهم يبطلوها وعرفوا اد اية هى بتاخد منهم كل حاجة ومش بتدى اى حاجة
السجاير هتكون بينك وبينة وزى ما قالك استاذ ايمن ثقى فى كلامة -- انتى مش هتقدرى تغيرى حاجة لو هو عاوز يتغير هيتغير من جواة لوحدة بارادتة هو ورغبتة هو مش بضغطك انتى او حتى بمشاعر حلوة تقدميهالة
يعنى لو قبلتية تقبيلة زى ما هو بعيوبة ومتحطيش فى ذهنك انك هتغيرية ابدا علشان متصدميش
واى كانت الاسباب اللى خليتة يلجأ للسجاير فهى فى النهاية ضعف منة والانسان دة غالبا بيكون معندوش القدرة على مواجهة المشاكل او اتخاذ القرارت خصوصا المصيرية
ربنا معاكى ويساعدك فى الاختيار