بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل من حق الكنيسة أن تسوقنا كالقطيع (الأحزاب والأنتخابات)

كُتب : [ 10-09-2011 - 12:39 PM ]

بصوا يا جماعة انا قريت كل الردود
وهشاركم الحوار بس الاول عاوزة اقولكم حاجة صغيرة مهمة وتصدقونى فيها
انا عن نفسى وبكل امانة نفسى نفسى نفسى بتمنى الكنيسة تبقى ملهاش دعوة بالسياسة نهائى وتركز فى هدفها الحقيقى ومهمتها الحقيقية وهى خلاص النفوس - وخصوصا ان الناس محتاجة دة دلوقتى جدا جدا -- تمام !! ؟
ومع ذلك صعب دة يحصل الكنيسة خلاص انجرفت فى الطريق وصعب حقيقى انها تنسحب لاسباب كتير جدا
واحدة واحدة كدة طيب وبالراحة دلوقتى استاذ ايمن بيقولى

الشعب لا يجبر الكنيسة على رأي سياسي ولا يفرض عليها التدخل السياسي، ثم منذ متى الشعب بيفرض رأيه على الكنيسة أمتى ده حصل يا ترى !!! وازي كان !!! وهل الكنيسة يتخضع للشعب والا للمسيح وصوت الحق !!!

عزيزى واستاذى انا مقصدتش الاجبار بالمعنى الحرفى
الشعب فعلا بيجبر الكنيسة !! طيب ازاى ؟؟ مع كل محنة وكل مصيبة وكل اضطهاد بيعملوا اية ؟؟ مش بيروحوا للكنيسة الام ويصرخوا الحوقنا
انا فاكرة بعد احداث نجع حمادى او الاسنكدرية مش فاكرة تحديدا الشعب راح الكاتدائية وهو فى عز غضبة والمة ورفض حتى يسمع الوعظة من سيدنا وقالوا عاوزين حقنا عاوزين سيدنا يتصرف ويتصل بالدول الخارجية
هو كل دة مش اجبار يا ماريو كل دة مش ضغط على الكنيسة
سيدنا لما قال لحسنى مبارك كلنا بنؤيدك يارويس الشعب وقتها كان فعلا بيحب مبارك وسيدنا كان بيتكلم وهو عارف وحاسس بدة وشايف معظم الاراء الرسالة اللى انت جايبها من 6 سنين واكثر يا اخى حراام عليك
وصدقنى يارويس حتى لو الكنيسة عملت دة وتجنبت السياسة نهائى بردوا دة مش هيريح الشعب عارف هيقولوا اية ؟
الكنيسة مش حاسة بينا ولا بمشاكلنا ولا بهومنا ولا باحتياجتنا الكنيسة فى وادى تانى وساعتها هتنكسر العلاقة بين الكنيسة والشعب
مش ذنب الكنيسة ان الشعب معظمة ناس بسطاء يارويس والاباء لما بيختاروا حزب او بيرشحوا حد معين بيكون هدفهم الصالح العام فعلا للشعب القبطى مش بيعملوا دة لمصالحهم الشخصية زبردوا مأجبروش حد
كتير من الشعب بيروحوا يسألوا الاباء نختار مين ؟
ثم فى تناقض فى كلامكم - منين عاوزين الكنيسة تبقى روحية تماما وخالية من شؤائب العالم والسياسة ومنين عاوزين الكنيسة تعلم الشعب امور السياسة وازاى يختاروا اللى هما عاوزينة وشايفينة هيفدهم بكامل ارداتهم ؟؟
طيب بلاش كل دة هو من امتى اصلا كان فى سياسة نظيفة وحكم عادل وامور مستقرة وشعب مرتاح سواء مسحيين ولا اقباط
يا جماعة صدقونى الموضوع اكبر من كدة بكتيرر اوى وانتم عارفين دة كويس جدا - انتوا بتحلموا بمستقبل حلو واستقرا لبلدنا ودة حقكم بس الكنيسة كمان مأذنبتش فى حقكم

رد مع إقتباس