بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل من حق الكنيسة أن تسوقنا كالقطيع (الأحزاب والأنتخابات)

كُتب : [ 10-09-2011 - 02:51 AM ]

تكملة لكلام استاذ ايمن اللي اوفي في كل شئ، انا عاوز اسئل هو الكاهن بامارة ايه يقف ويدعو الناس انهم يروحوا ينضموا لحزب معين ؟ بانهو صفة ولا بأنهو منطق ؟ هو مااااااااااااالوا
واذا كنا احنا المثقفين اللي نساوي اقل نت 10% من الشعب ولنا اتجاهات فكرية مختلفة واحيانا يتم تضليلنا فما بالنا بالمواطن العادي ؟
ما بالك بشعب 60% تحت خط الفقر، 40% أمية، 40% عشاوائيات
حتي المثقفين اصبح عندنا حوالي 15% اميه المثقفين.
وفي الاخر الاقي الكاهن طالع ويقولي نجيب سويرس ؟ يكونشي نجيب ده اللي خلفنا وماحنا مش واخدين بالنا ؟
والكاهن ميقدرش يقول اي كلمة في الكنيسة الا بموافقة الاسقف بتاعه او البابا، بل وزي ما حصل كتيييييييييير في العهد القديم تطلع القيادات الكنيسة وتسبح بأسم الحزب الوطني، وانا هاوريكي نص رسالة واحدة البابا بعتها للرئيس وخدي بالك من الصيغة اللي بيتكلم بيها على انها صيغة جمع

يعني ايه كلنا نؤيدك بكل قلوبنا؟ يعني ايه سعدنا بترشحك؟
وتقوليلي ان محدش هايقطع رقبتك لو مروحتش او قولت لأ، انا مش بتكلم عن نفسي انا بتكلم عن الهواء الملوث اللي حصل بسبب ان الكنيسة ابدعتنا عن السياسة وبقينا ماشيين وراها في السياسة.
الكاهن لا يستغل انه كاهن كنيسة وان الناس بتثق فيه وفي سلطانه ويروح يدعو الناس اللي اكاد اقول ان 90% منهم ميعرفش حاجة لا في السياسة ولا حتى في الدين! دا في ناس لغاية دلوقتي مش عارفه يعني ايه ثالوث ويقولك عليه ان دي اقانيم اللي هي صفات - قال صفات قال - ولسه في واحد بيسئل انا بعبد الناسوت ولا اللاهوت ولا الاثنان معاً.

مش كده يعني، لو فرضنا ان انا اتولدت اول ما حسني مسك الحكم يبقي انا عندي دلوقتي 30 سنة وفضلت عايش 30 سنة لا عمري روحت انتخبت ولا سمعت برنامج سياسي صادق في التيليفزيون ولا حتي فتحت كتاب علشان افهم يعني ايه شيوعية او ماركسية (اللي الناس فاكره لن ال
ماركسية و الشيوعية هي الالحاد والليبرالي يعني ان يعري الستات ويحلل الخمرا وان الديموقراطية تأسست علي عشر قواعد من الكُفر) وفي الاخر استغل جهلة الثقافي والسياسي واستغل اني شخص موثوق فيه او الناس تنظر ليه علي انه ربنا علي الارض واروح اعملة عملية توجية سياسية ! علي الاقل احترم ادميته وفهمه سياسة الاول وبعد كده قوله انتخب .
انا اوافق مثلاً انه يتعمل شبه اجتماع اسبوعي في الكنيسة ويجيبوا فيه متكلمين سياسيين وحقوقيين ويعلموا الشعب سياسة وحقوق انسان ولكن الكاهن يتفضل معزز مكرم ماسك شوريته ورافع ايده بالصلاة لينا كلنا.
ولو حب انه يدخل في السياسية ( وده من حقة لانه مواطن يتفاعل في المجتمع) يبقي يتكلم ليس بصيغة ابونا فلان ولكن بصيغة المواطن فلان.
بس كده يا فندم

رد مع إقتباس