بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل انتهت عبادة الأوثان ؟

كُتب : [ 02-06-2010 - 02:42 PM ]

اعتقد ياايمى مع احترامى الشديد لرايك ان موضوع عبادة الاوثان
واضح المفهموم او المقصود به اية
نفس الاحترام منى لشخصك الحبوب يا عزيزتى وانا فاهمة كويسة اية المقصود بعبادة الاوثان

و الواضح أن عبادة الاوثان ليست هي عبادة أصنام حجارية صماء وحسب .بل أعتقد أن الامر أعمق من ذلك بكثير ,وربما تكون عبادة الاوثان عقيدة نفسية وليست بالبسلطة أو السطحية
دة صحيح وانا موافقاكى على الكلام دة

ولكن الحقيقة أن الموضوع ليس بهذه البساطة ولكنه أعمق جدا وخلفه عقيدة نفسية داخل الانسان ,فالاوثان ليست فى حد ذاتها حجارة صماء

ولكنها فى الحقيقة هى إله من صنع الإنسان ,يصنعه الإنسان لكى يُحققه له ما تشتهيه نفسه وما يحلم به ويتمنى أن يتحقق!

هو فى الحقيقة ذات الانسان التى يحبها ويُنعمها ويتعبد لها ,والاوثان كانت نقطة تلاقي بين ذات الانسان وشهواته ورغباته وبين الشيطان الذى يشتهي أن يملك الانسان ويُسيطر عليه ويدفعه الى الشر والموت.

ولهذا كان الشيطان يسكن فى بعض الاوثان ويجعلها تصنع عجائب وبهذا يُضل الانسان ويجعله يسقط أكثر فى هوة ذاته وشهواته .
تمام مختلفناش بحييك على ابداعك فى الكلام
ثم ردنا على االاخ سيف مش من فراغ لانهم عندهم
ايات تثنت ال احنا عبادة اوثان وانتى تعرفى منين ال هو
يقصد البلاد ال قال عليهم دى حاجة
يا دوسة يا حبيبتى انا ماليش دعوة بقصدة ونواياة وانا عارفة انهم متصورين اننا عبدة اوثان
بس انا بتكلم بناءا على كلامة اللى قدامى مش نواياة فى كثير صدقينى بيدور على الحقيقة ونفسهم يعرفوا طريق النور واحنا لازم يكون عندنا اتساع صدر ورحب شوية علشان نكون سبب مجد اسم اللة دة كل قصدى مش اكتر
ثم بولس الرسول قال اهربوا من المبحاثات او المنقاشات الغبية
لو كان هو تجاوز حدودة فى الكلام كان ممكن اوفقك لكن مدام الحوار داخل نطاق الادب ومفيش اى شئ يمس عقيدتنا يبقى خلاص
مش فاكرة نص الاية وانا لى اعطى فرصة لانسان مش فاهم
يعنى مسيحية من عقائد او طقوس ويعطى معلومة غلط تعثر
انسان بسيط فى ايمان
متخافيش يا عزيزتى العثرة هتكون لمين لالالا خالص
هو مع احترامى لاخ سيف له منى الف تقدير لادبة واحترامة
واسلوبة لكن هو لو عايز يتنقاش اعتقد ان فى موقع متاحة فاايوب له حق انه رد عليه لاغيرتة الشديدة ومحبتة
انا طبعا مقدرة موقف الاستاذ ايوب وبحترم راية وكلامة وغيرتة بس كل اعتراضى على حتة التعصب دى مش من صفاتنا اومال يبقى خلينا لهم اية بقى
فاقبلى منى احترامى الشديد لرايك
ورجاء محبة تاحذى كلامى بمحبة
اكيد طبعا مفيش شك يا حبيبتى وانا مبسوطة بحوارى معاكى واستفدت منة
شكرا كتير عزيزتى ايمى
العفو كتير عزيزتى دوسة

رد مع إقتباس