بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

افتراضي رد: نسخة ويندوز أكس بي [ Windows XP SP3 2011 v11.01 ]

كُتب : [ 01-10-2011 - 04:43 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة david201050 مشاهدة المشاركة
جميل يارويس بس انا ع فكرة كنت حابب انزلها بس انا عندي سيدورم ريتير ينفع تتجمع وتتنسخ عندي ع اسطوانات ولا مش هتتنسخ كويس وارجو الرد وربنا يفرح قلبك

لا ركز معايا يا جميل في نقطة مهمة لان تقريباً في لبس عن حضرتك
نسخة الويندوز دي حجمها 701 ميجا وعلشان ارفعها علي سيرفر زي الميديافير لازم اعمل حاجه اسمها ضغط مع تقسيم، بحيث ياباشا انا ضغط النسخة في اني خليتها تتقسم علي ثلاث اجزاء متصلين (وركز في متصلين دي) بحيث اقدر ارفعها علي السيرفرات، ولكن عندما حضرتك لما تيجي تفك الضغط هاتعمل الاتي :-
1. هاتنزل الأربع أجزاء وتحطهم في فولدر واحد ولازم تنزلهم كلهم.
2. تيجي علي أول جزء فقط وبكرر اول جزء فقط وتدوس عليه كليك يمين وتختار كلمة Extract Here وسيبه هو هايشتغل لوحدة ويفك ضغط كل الاجزاء تلقائياً، أو تحملها من رابط واحد اللي هو ده
http://www.megaupload.com/?d=AG0CWS52
والرابط ده عبارة عن نسخة الويندوز بدون ضغط او تقسيم يدوب تحملها وتحرقها علي أسطوانة وتشتغل عادي خالص.
3. دلوقتي بقي قدامك المسخة في ملف واحد والملف ده صيغته ISO وبالتالي غير صالح انك تستخدمة غير لما تحطة علي اسطوانة الاول، ولكن هناك طريقة معينة للنسخ علشان تصبح الاسطوانة ذاتية الاقلاع (اي عند وضعها في السي دي روم وعمل ريستارت للجهاز الاسطوانة تشتغل علي طول) .
4. الطريقة دي عن طريق برنامج النيرو ولو متعرفهاش قولي او ابعتلي رساله وانا هاديلك شرح ليها بالصور وهي سهلة جداً.
5. أعمل ريستارت وسطب النسخة زي اي نسخة تانيه عادي ولكن خد في بالك النسخة هاتحتاج 3 جيجا لما تتسطب، وكمان النسخة تقريباً بتحتاج لسيريال نمبر اثناء التسطيب (غير متأكد) وده السيريال بتاعها
D36RK-QDFFD-BTWWY-BT7KK-43MGM
لازم تكتبه في ورقة لانك أحتمال تحتاجة اثناء التسطيب وأحرص انك تنقله صح وبدون اي حرف خطأ طبعاً لما تكتب ابقي اكتبه من الشمال الي اليمين.

النسخة خفيفة وجميلة اوي وفيها كمية برامج حلوة ومش هاتبقي محتاج تقريباً لاي برامج بعد تسطيبها، لو في اي حاجة في كلامي السابق مفهمتهاش قولي وانا هارد عليك ولكن لا تتسرع وتحاول تعمل حاجة من غير ما تبقي فاهمها علشان ميحصلش مشاكل.

رد مع إقتباس