بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

افتراضي رد: خدمة الارشاد في مدارس الاحد

كُتب : [ 11-14-2008 - 02:58 PM ]

سلام المسيح معكم
انا بشكركم على الاهتمام وبصراحة انا الدرس بتاعي بيرتبط حسب الرزنامة الدينية (حسب الاعياد والمناسبات في كل اسبوع) أو من قصص في الكتاب المقدس بعهدية القديم والجديد اضافة لمنهاج ديني حر لمدارس الأحد .
واحنا في مدرستنا بيبدأ اللقاء كتالي :
في يوم الجمعة بيكون قداس الهي لطلاب مدارس الاحد وبيستمر حتي الساعة العاشرة والنصف
بعد كدة بنبدأ الدرس بصلاة بسيطة ثم دردشة بمواضيع تهم الأطفال, واللى بيحبوا يعملوة النهردة (درس , الوان , لعب ,مسابقات ,تراتيل .....) وبعد كدة انا باستخدم الاسلوب المناسب بيتناسب تقريباُ مع الشي اللى هما عايزينة يعني انا بمحور الدرس بطريقتي بمعلوماتة المهمة ولكن باسلوب هما حابينة , طبعاً انا ما بتاقليش في كم ونوع المعلومات وما بعقدش الموضوع (ببسط الموضوع) لان اعمارهم حساسة في المرحلة ( الحضانة وحتي الصف الثاني الابتداي ) واللى بيتعلموة بيرسخ معهم في عقلهم للابد كان صح او غلط والوقت لكل الكلام بتاع ربع ساعة اكتر شوي او اقل حسب لدرس .
بعد كدة بيبداء النشاط في الملعب بتاع الكنيسة , ممكن يكون العاب مراجيح او حتي بعض الاعمال في الكنيسة .... )
يعني انا في مجموعتي واسمها - بربارة - انا بتفهم طريقة تفكير الاطفال بس في كتير من الاحيان بيكون رغباتهم على طول تتجة للعب وتفريغ الطاقات البدنية (يعني حركة ومشاغبة على طول ما بيقدرس يفضل جالس في مكانة لفترة الدرس ,او بيضرب اللي بجنبة ......)وانا بعاني من الموضوع دة لانة بياثر على مدة الوقت بتاع الدرس وبيضع الوقت بين اقعد , وما تضربش , وحرام ربنا ما بعلمناش كدة والكلام دة .....
يعني دي فكرة بسيطة عن الطريقة اللي باستخدمها في مدارس الاحد لمجموعتي بتمني على حضراتكم تساعدوني حتي ولو بفكرة ازاي اطور من اسلوبي او ازي اتعامل مع المجموعة بطريقة تفاعلية اكتر .
انا طولت في الكلام ولكن انا سعيدة انكم بتشاركون وتساعدوني.

اختكم بالرب ريم الخوري
بركة الرب تكون معاكم.

رد مع إقتباس