بياناتي
مينا اوحنا
ارثوذكسي جديد

مينا اوحنا غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حد يعلمني الشعر وانا اصليله العمر كله

كُتب : [ 05-24-2010 - 04:58 PM ]

سلام ونعمة ومحبة ربنا يسوع المسيح للجميع
اختى انغام بصى لازم نفرق بين الخواطر الشعرية والتى اذا اضفنا لها النظم والتنسيق وبعض الامور اصبحت شعرا
بمعنى ان الشعر هو تجربة قد نعيشها او نراها او نتخيلها فكلها تحرك مشاعرنا ليمسك القلم ويكتب ويعبر عما بداخله
الشعر سواء عامى او فصحى له اورزان وقافية بمعنى نهاية البيت بنفس الوزن كمثال نقول الشجرة والخضرة والصحرا البقرة العبرة الظفرا بمعنى النصر وهكذا يا انغام وكذلك مساواة الشطرة لبعضها اى عدد كلمات الشطر الواحد
كمان يا انغام متكونشى الكلمة مكررة المعنى فى الشطر مجرد الوزن دا بيسموه ضعف وركاكة وكمان المفردات تكون جميلة وقوية والخيال او التشبيهات الجمالية هو اللى بيفرق شاعر عن اخر يعنى لما نجيب تشبيه جديد ونبتكر بدالة احاسيسنا ولا عيب فى اننا نطلع ونكون تشبيهات جديدة وناخد تشبيهات من الأشعار بس ليست نسخة كربونية
كمان ممكن القصيدة تحتوى على اكثر من قافية بس مش بيتين تلاتة ونغير القافية لا طبعا ولكن بعد عدد من الأبيات يكون مناسب لطول القصيدة
كمان يا انغام مينفعش نكرر كلمة انهينا بيها البيت إلا بعد سبعة ابيات اى يجوز تكرارها بعد سبعة ابيات من استخدامها عشان القصيدة متكونشى ضعيفة
بعدين فى الاستهلال ودا من مقومات القصيدة اللى ممكن تشد القارىء او السامع
فى بناء القصيدة نفسها اة تكون صحيحة البناء فى المعنى ككل حيث مراد اى قصيدة ان توصل صورة حسية معينة
فى بقى انواع الشعر نفسه غزل ومنه صريح وعفيف وفى رثاء وفى مدح وفى وفى ووووووو الى اخره
وفى الشعر ذات البحور المفتوحة وهو دا الحديث الذى لا يتقيد كثيرا بالوزن والقافية
وبعدين لو حابة شعر يا انغام اقرى وخلى عينك دقيقة يعنى تعرفى تقولى حلو او ردىء تعرفى تطلعى اركان القوة واركان الضعف فى القصيدة
اخيرا هقولك حبى اللغة العربية اقرى فى الأنجيل كثير وخاصة المزامير والنشيد وامثال وانتى هتحسى بالشعر الجميل والتشبيهات الرائعة
واسف للإطالة بس دى قشور القشور الشعر بحوره غويطة وبالإضافة الى انه موهبة فهو صنعة وحرفة ممكن نوظفها
يعنى فيما بعد ممكن يطلب منك قصيدة فى شىء معين اذا كنتى تمتلكين الموهبة تستطيعين ان تكتبى عن اى شىء
وكمان خدى بالك من ان الفكرة هى التى تصنع القصيدة
يعنى اقول عايز اكتب عن
يووووووووه يا انغام كدا مش هنخلص كلام وانا طولت على الناس
سلام
اخوكم مينا حنا

رد مع إقتباس