بياناتي
buffon italy
ارثوذكسي مكافح

buffon italy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الحب فى سن المراهقه

كُتب : [ 06-17-2009 - 05:43 AM ]

مينفعش يا جماعه نقول أن مفيش حب في المراهقه أو أنه مجرد شهوه أو مش ناضج و كده لأنه لو كل واحد قال لأب أعترافه و كانوا بيحبوا بعض بجد و مستواهم ماديا و أجتماعيا متقارب و كل واحد قايلهم فى البيت على الحوار يبقى مفيش مشكله. أكيد طبعا الحب فى المراهقه الحاجات اللى بتفرقه و تهده أكتر من الحاجات اللى بتجمعه و بتبنيه لأنهم بيبقوا هما الأتنين لسه مش عارفين مستقبلهم و لا كليا تهم و لا شغلهم و لا أى حاجه جايه لأنه لسه بدرى بس أكيد لو بيحبوا بعض بجد هيكملوا .بعدين أنا شايف أن اللى بيحب بيحب بال 3 مستويات مع بعض الeros و ال philia والaghapyكلهم مع بعض يعنى الحوار مش مراحل نضج الواحد بيتدرج فيها من مرحلة لمرحلة لأن أى حد بيحب لازم مبدئيايبقى شايف اللى بيحبه attractiveبالنسبه له و معجب بيه ك look وbody و كمان بيحبه حب رومانتيك و مشاعر و emotions و بيحب دماغه و شخصيته و كده و كمان بيبقه عايز بعمل أى حاجه عشان يسعده حتى لو على حساب نفسه و ده بقه ال aghapy و بعدين أنا رأيى أن الأهتمام بالشكل و المظهر ده مش هيوقف عند سن 30 زى ما مكتوب و لا حتى 80 و لا لغاية ما نموت خصوصا أحنا كأولاد و البنات برضه بس بدرجه أقل لأن أنجذابنا للمظهرو ال body ده شىء طبيعى موووووت والsexual hormones الى جوانا هى اللى بتعمل كده بس أساسى لازم ميكونش هو أساس الموضوع أو هو ده بس الحاجه الوحيده أو أهم حاجه بتشدنا للى بنحبه بس برضه أساسى لازم يكون موجود .ده رأيى و شكرا

رد مع إقتباس