بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

Rose رد: هل يليق ام لالالالالالالالالالالالال الالالالا

كُتب : [ 03-23-2009 - 12:06 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hanyking مشاهدة المشاركة
اوك موضوعك رائع بجد يا باشا وانا هاجاوب عن اسئلتك بخصوص الشباب بس اسمحولى كلكم هاقول رائيى بصراحة وياريت ميضيقش حد..ز
(1) - ان لو ولد راااااااااااايح الكنسية
علشان انة يقبل واحده
مش رايح علشان ربناااااااااااا
دة فعلا بيحصل كتير وانا شفت دة بنفسى واغلبيه الشباب بتعمل الكلام دة وطبعا دة لا يليق بس انا شايف انى المشكلة دى مكنتش هتبقا موجودة لو الاهل من البداية كانوا عرفم ابناهم ايه هى الكنيسة وازاى يكون محترم المكان دة وعارف انه للصلاة والعبادة مش لحاجة تانى وعلشان كدا سبب المشكلة دى اولا الاهل فى تربية ابناهم من البداية ثانيا الخدام اللى المفروض كانوا يفتقدم الاسرة دى ويقربوها من ربنا بس انا شايف انى اغلب الخدام بيفتقدوا الناس اللى بيروحوا الكنيسة مش اللى مبيروحوش طبعا انا مش باهاجم انا باقول حقيقة عارفها كويس..
(2)- شاب ورايح الكنسية لابس حزام من الكبير اااااااااااااااقوى
ومدخل التشيرت جوه الحزام
بالنسبة للبس الشاب انا شايف انى دى حرية شخصية يعنى كل واحد يلبس اللى يريحه بس طبعا بالنسبة للبنت تختلف لانى مهما لبس الشاب معتقدش هيبقا سبب عثرة وطبعا اللبس يبقا فى حدود يعنى ميلبسش مثلا لبس كانه رايح الديسكو مفيش مانع يكون لبس كويس ومحترم وشيك فى نفس الوقت وكمان ربنا يهمه الباطن مش الظاهر..
(3)- اااية راايك فى الشباب اللى بيقوله احنا بنروح الكنسية
علشان تلفيت الانظااااااااار
وفى حااااااااااااجاااات كتر ااااااقوى
السوال دة باجاوب عليه بنفس اجابة السوال الاول لانى لو كان من صغره لاقى حد يوجهه ويعرفه ايه هى الكنيسة وازاى انها مكان مقدس مش للمظاهر مكنش اى شاب وصل لكدا وطبعا انا بلوم هنا الاهل والخدام اللى المفروض دورهم يقربوا البعيد للكنيسة علشان يعرف اد ايه الكنيسة مكان مقدس ويتعلك من صغره يحترم المكان دة بس طبعا لو مفيش متابعة طبيعى الكنيسة تبقا بالنسبه ليه زى اى مكان عادى كانه خارج مع اصحابه مثلا..
وميرسى كتير عالموضوع الجميل دة ويارب ردودى تكون معقولة وكويسة واسف لو هتضايق حد بس انا جاوبت من وجهة نظرى وربنا يباركك ويعوض تعبك
بجد انا ميرسى على المشاركة الجميلة
والرد الجااامد والرائع
ربنااا يفرح قلبك
صلى من ااجلى

رد مع إقتباس