بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: لية الخادم بيزعل لو خادم تانى وبخ ابنة

كُتب : [ 06-10-2011 - 04:11 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رويس مشاهدة المشاركة
بصراحة حاسس لو ابتديت اتكلم في الموضوع ده هارغي بطريقة بشعة (علي اساس اني مش رغاي اساسا)

اااااة انت هتقولى ما انا عارفة ومجربة يا سلااام
مين يجرؤا يقول انك رغاى يل رويس دة كلاااام
عيب عليك ههههههههههههههه

بس هاعلق علي حاجتين ومحدش ياخدهم بشكل شخصي، بس حاسس لو مقولتهمش مش هاعرف انام دلوقتي (حاجة كدة عامله لما تكون عاوز تطرقع ضهرك ولكن في فجاءة تلاقي فقرة وقفت ومش راضية تطرقع .. احساس رخخخخخخم اوي)
اية يا ابنى دة فى اية مالك ؟؟
طيب قول علشان تعرف تنام قول لحسن يجرالك حاجة
وتحلم بكوابيس
بخصوص الخادم اللي يزعل ويخاصم خادم اخر بسبب انه زعق لطفل من اولاده في الاسرة (انا بتكلم عن اللي بيخاصم ويحصل مشاكل والحاجات دي)، أحب اقوله :
زعلتي يا ختشي، اسم النبي حارسَك وصاينَك ويخليك لامك وحبايبها، وجيرانها وجيران الجيران
هو دة اللى ربنا قدرك علية لا بجد فعلا تحس انك عبقرى
يا سلااام على البدلوماسية فلتحيا الرويسية

التعليق التاني خاص بان ولد مكبوت في البيت فجاي يطلع الطاقة بتاعته في الكنيسة (ايه الحلاوة والجبنة الرومي دي)
لهو انا علشان مش راضيين يخلوني العب كورة في البيت فأقضيها يوم الجمعة اجري في الكنيسة وحولين الكنيسة ؟ (بسخن بقي ولا ايه؟!)
بيت ربنا مهواش مكان لتفريغ الطاقات الرياضية المكبوتة هههههه
حد جاااب سيرة الكورة دلوقتى ؟؟؟
واشمعنى يعنى الكورة اللى اخترتها ؟؟؟
لا يارويس الموضوع مش كدة خااالص والمثال اللى ذكرتة مش متفق مع الكلام ولا منطقى بالمرة
لان الطفل مها كان مكبوت ومش بيقعقد فهو عارف وفاهم كويس ان الكنيسة مش مكان للعب الكورة او اى لعب من النوع دة تحديدا !!!
الامثلة ابسط من كدة بكتير ولو انى مش عاوزة ارغى كتير علشان مش تزهقوا بس هديك انت مثل صغير اوى يوضح القصد فمعلش استحملنى عموما هو الرغى دة ميجيش من بعد خيرك
ممكن جدا ودة حصل معايا يبقى طفل حاضر الخدمة بس مش قاعد عمال يتجول فى الكنيسة فى كل حتة شوية متعمد يلفت الانظار حتى لو كان بالاستفزاز ويجى خادم تانى غريب من خدمة تانية معانا بردوا بس بالنسبة للطفل مش الانكل بتاعة يطلع فجاءة يشوفة يقولة اقعقد ساكت يا ولد بطل شقاوة ادخل مكانك
دة على اعتبار اية بقى ؟؟؟
فى مفهوم بعض الخادمات عندنا للاسف !!!
ان الخادم يقدر على الولاد اكثر من المسات
المسات تتعامل مع البنات ممكن دة سهل لكن الاولاد شقاوتهم صعبة عاوزين شدة وعنف وحزم علشان يأثر فيهم
مع العلم ان انا شايفاة وقعقدتة كذا مرة وقعدت جنبة لكن كان بيتسحب من جنبى او يتنهز فرصة انشغالى عنة ويقوم بردوا يبعد ويقعقد لوحدة او يتنطط طالع نازل كتير
لو انا ضغطت علية هيسبنى ويمشى فسبتة خالص واديتة احساس بعدم الاهتمام نهائى بعد ما تعبت ودة تعمد منى
وطلبت من الخادم بمحبة وبالراحة ميتدخلش ويسيبة انا هتصرف معاة بس استحملوة شوية من غير اى تعليق من اى حد
الولد مش بيسمع من الخدام غير كلمة بس واقعقد ساكت واياك فزهق وبيعمل بالعند
ولما سبتة قعقد بعيد وسكت وبدأ يسمع وينبهة ويركز وبعد الخدمة انا كملت معاة وروحت البيت وعرفت مشكلتة
وعلى هذا الاساس انا ممكن ارفض تدخل خادم تانى بالشكل دة لانة ممكن يعقد الامر اكثر والطفل مش هيجى دى اسهل حاجة عندة وبكدة انا مش هستفيد من تدخل الخادم اللى بيتصرف باندفاع من غير معرفة بالامر او سببة
وعلى هذا الاساس هرفض التدخل ومش شرط بقى الخصام والزعل لا طبعا ممكن جدا يتعالج الامر بمنتهى البساطة والمحبة والاحترام
بس هو فى فعلا خدام بيزعلوا وبيعتبروها اهانة شخصية او اتهام بعدم المعرفة فى التعامل مع المخدومين وبالتالى يؤدى للزعل
على فكرة --
الطفل دة دلوقتى بقى من احسن الاولاد اللى موجودين فى الاجتماع ودة بفضل ربنا وبفضل مساعدة اب اعترافى وصلاتة

طبعاً مش قصدي نقهر الواد اكتر ما هو مقهور في البيت ولكن وقت الخدمة يبقي في سكون وبعد الخدمة يبقي في ماتش كورة او اي لعبه رياضيه للاطفال كلها
1.تفرغ طاقات غضب وملل
2.يتعلموا روح الجماعة في اللعب (مبدأ ايد لوحدها متسقفش)
3.يتعلموا الروح الرياضية في المكسب والخسارة وتقبل الهزيمة واصرارة علي الفوز او النجاح عامة (خلق روح التحدي أو المنافسة)
والخادم لازم يعلب معاهم علشان يبقي واخد دور المشرف لو صدرت اخطاء اثناء اللعب (واهو يخس شوية لو كان تخين زي حلاتي)
ههههههههههه هتعمل رياضة وتخس على حساب الخدمة
طيب ادى فائدة حلوة وجديدة اهو بتيجى من الخدمة اول مرة اعرفها بجد المفروض يسجلوها علماء النفس والاباء فى كتب الخدمة
طبعا كلام جميل ومقدرشى اقول فية حاجة صححح يارويس
اللعب بيخلق روح التعاون والترابط والتحدى ومنافسة المحبة
مرسى جدا لحضورك ومشاركتك ربنا معاك

رد مع إقتباس