بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

Heartcross رد: لمااذ لا نطلب مجد الله الواحد ونتعلم من القديسين ونفرحهم بنا

كُتب : [ 03-29-2012 - 01:03 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
وننسى أنه سرّ حضور الله بشخصه، وانحصرنا في طلب القديسين وبكينا فراقهم، ونسينا أم تناسينا حضور الله بشخصه، حتى أن الكثيرين يركضون وراء معجزات أو ظهور قديس هنا أو هناك تاركين المذبح، وتاركين الصلاة وقراءة الكلمة، ويقولوا نحن نكرم القديسين ونطلب بركتهم لنا

الكلام دة مش صحيح مش صحيح خالص !!!
دة فترة من الزمن وكل حاجة بترجع لطبيعتها
ودة بسبب عزاء السما مش بسبب ان الناس هتنسى
والبكاء لفراق اب روحى وراعى ومعلم ايا كان امر طبيعى
دة اللى عندة قطة ومتعلق بيها وماتت هيبكى ويتأثر عليها
المسيح بكى على العازر - ومتقوليش بكاءة كان على الطبيعة البشرية واللى وصلنا لية من فساد لانى انا عارفة دة
المسيح بكى للسببين دة ولانة كان بيحب العازر فعلا
بدليل انة قالة العازر حبيبى نام
طيب لية متقولشى ان فى ناس ايمانها بالشفاعة وبالعلاقات السمائية ضعيف جدا جدا ونظرتها للقديسين غريبة ؟؟

محبوبة الله الحلوة الموضوع كله بيركز على التوبة لكي يستفيق الغير واعي لما يصنع ويرجع للرب يسوع ويفرح بخلاص نفسه، أما من هو واعي لحياته الأبدية وفاهم ماذا يصنع وبيصنع هذا بحرية مجد أولاد الله كعضو حي في الكنيسة فطوباه والكلام غير موجه له، يعني الكلام موجه لكل من يحتاج لتوبة، أما من يرى ان هذا الكلام لا يخصه فليأخذ منه ما يُفيده ليكون أكثر وعي ومحبة لله، وأنا عن نفسي مش باقول حاجة، أنا ما إلا عارض لكلمة الله الحية كما استلمناها من الكتاب المقدس والآباء بإلهام الروح الواحد عينه، ومن يريد أن يسمع لخلاص نفسه فليسمع ما يقوله الروح في قلبه ولا يسمع لي أنا لأني لا أتجرأ أن أقول شيئاً مما لي ... النعمة معك

رد مع إقتباس