بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل من حق الكنيسة أن تسوقنا كالقطيع (الأحزاب والأنتخابات)

كُتب : [ 10-09-2011 - 10:37 AM ]

اقتباس
الكنيسة المفترض أن لا تتدخل في أي رأي سياسي مهما كان شأنه كما هو حادث على مر أجيال الكنيسة كلها ، لأن أي خلط ما بين الكنيسة والدولة كفيل أن يثقل كاهل الكنيسة ويوقعها في ورطات لا قيام منها ، لأن كما رأينا تأييدها للنظام بإصرار على مر 30 عاماً أوقعها في مشكلة كبيرة أمام الذين نجحوا في إسقاط النظام ، وجعل الكنيسة تنشغل وتنخرط بالسياسة وتستخرج تصريحات صنعت ملامة من الكثيرين مع فقد المصداقية السياسية لدى الكنيسة ، مع أن لو كانت تجنبت - منذ البداية - أي رأي سياسي لكانت حُفظت بعيداً عن أي ملامة

للاسف يا استاذ ايمن الكنيسة خلاص انخرطت في العمل السياسي وللاسف مش عارفه اصلا تلعب لعبة السياسة لان السياسة ليها طرق اعتقد انها لا تتفق مع تعاليمنا الامر حدث وخلاص ولكن بعد الثورة جت الفرصه الكبيرة للكنيسة انها لائما تتدخل او لا من بداية الثورة والكنيسة مذبذبة ما بين ان تتدخل او لا وللاسف تتدخلت في الامور الصالحة لنظام قديم وتخلت عن السياسة في وقت كان الشعب محتاج منها ان تتدخل عجبي

اقتباس
اقتباس

وتوقع يا صديقي الحلو أن كثيرين لن يعجبهم كلامنا وسيحبون أن يمكثوا تحت الفكر الفلسفي الذي للبشر ولا يريدون ان يسمعوا صوت الحق

انا بالفعل كنت متوقع اصلا ان لايدخل الموضوع احد لاني كتبت موضوع يشبه الموضوع ده لحد ما ومحدش دخله

اقتباس
كفايه بقي اللي كان بيحصل زي مثلاً الجواب اللي كان بيبعته البابا شنودة لحسني مبارك كل فترة ويقوله احنا مبسوطين انك رشحت نفسك والديموقراطية والملوخية والحاجات دي ويبعتله ويقوله انا مبسوطين من الحرية الرأي والبتنجان وده اللي كان بيحصل بالتكرار منذ 1993 حتي 2010.
وتطلع بعض الاساقفه تقول هو حسني ومفيش غيروا، وربنا يخليهولنا والهجس دا كله.
ياريت يا اخي الغالي تيجي علي الجواب ده كانت في كوارث بتحصل في الانتخابات والمرشحين االي منهم يسيب مبلغ في درج الكنيسة تحت شعار الخدمة والوحدة الوطنية واالي كان بيبعت مراته تحضر اجتماع السيدات في الكنيسة وتاني اسبوع يلمه بطايق الانتخابات وانتخبوا فلان جوز فلانه

وحتي بعد انهيار حسني الكنيسة بعتت الاباء الكهنة لميدان مصطفي محمود عشان تقيد النظام االي زلنا كلنا

اقتباس
هي الكنيسه وسيدنا والاباء بكل رتبهماجبروكم علي حاجه يا شباببصراحه انا اندهشت من عنوان الموضوع ومن الردودبصراحه انا اندهشت من عنوان الموضوع ومن الردودانا عاوزه افهم بالراحه بس انتوا بتتهموا الكنيسه إنها مقيده حريتكم علي أي اساس؟؟؟انا مشفتهمش في مره بعتوا لكم جيش مسلح وبيهددوكم او يجبروكم ولا حاجه
لا معلش يا ايمي بيجبرونا بس مش بالمعني الدقيق للكلمة كانوا بيجبروا الشعب باسم ان الكنيسة هتعرف مصلحتكم اكتر منكم
وبعدين انتي بتقولي ان لو موقف حصل زي ده نرفض المشكلة لي الموقف يحصل ولو حصل المثقفين وطبعا مش كلهم هيرفضوا او طب الشعب العادي االي مش فاهم يعمل اية
ولو خدي بالك من كلامي في الاول اني ذكرت اني سالت احد الاشخاص وقالي انه ميعرفش لي هما عاوزين الرقم القومي ده معنا انه هيبعت الرقم القومي من غير ما يعرف لي وهيقول هي الكنيسة هضرنا يعني

وده تأيد لكلام استاذ ايمن لما ذكر
اقتباس
لما الناس تشوف واحد واقف بزي كهنوتي يتكلم عن السياسة يبقى بيعبر عن مين !!! نفهم ايه ، والناس هاتقول مين اللي بيقول فلان والا الكنيسة بتقول !!!
ولو إنسان بسيط بيبص للكهنوت على أنه إلهي 100% وأي كلمه تخرج من فمه هي كلمة من الله، وينبغي أن يُطاع الله أكثر من الناس، ويسمع أي تصريح سياسي او يشوف كاهن خارج بمظاهرة وزيه الكهنوتي مثلاً بيأيد نظام او يرفضه أليس سيخرج معه بحجة أن هذا هو رأي الكنيسة وتعليم المسيح
اقتباس
انا اوافق مثلاً انه يتعمل شبه اجتماع اسبوعي في الكنيسة ويجيبوا فيه متكلمين سياسيين وحقوقيين ويعلموا الشعب سياسة وحقوق انسان ولكن الكاهن يتفضل معزز مكرم ماسك شوريته ورافع ايده بالصلاة لينا كلنا.
ولو حب انه يدخل في السياسية ( وده من حقة لانه مواطن يتفاعل في المجتمع) يبقي يتكلم ليس بصيغة ابونا فلان ولكن بصيغة المواطن فلان.
بس كده يا فندم
احيك جدا لان هو ده يعتبر غرضي من طرح الموضوع هو التوعية السياسة وترك حرية الاختيار

رد مع إقتباس