بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: كيف يتم اختيار امين الخدمة

كُتب : [ 07-05-2011 - 11:29 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.pero مشاهدة المشاركة
متشكر ليكي بس لس فاضلى مادة، اذكريني فى صلاتك

ههههههه لا طبعاً .. مش للدرجه دى يعني ، مرسي ليكي.
العفو وربنا يارب ويوفقك فى حياتك كلها
  • انا مقولتش رأيي فى الاول عشان بصراحة هو ملوش لازمة ..
  • مفيش رايى ملوش لازمة يا بيتر كل رايئ لية لازمة ويحترم ويقدر كمان مهما كان بسيط او ملوش فعالية شديدة فهو بيوضح اكيد حاجات كتير
  • يعنى مش ممكن أبداً يطبق ... لأنه مختلف شوية .. ...
  • هيطبق يا بيتر اكيد حتى لو بنسبة ضئيلة جدا فهو برضوا مكسب مش خسارة وطوبى لمن لة اذان للسمع
  • اللى هقوله ميخصش فقط اختيار أمين الخدمة انما يخص اختيار: خادم أو كاهن او اسقف او اى درجة خدمة روحية.
  • كلهم خدام فى حقل كبير الاختلاف فى الدرجات بس لكم الهدف واحد لينا كلنا
بما إن:
  1. الخدمة القوية والمثمرة تحتاج لقلب مملوء بالروح وقلب يحب المسيح (حب حقيقي مش نص كم)، ويستطيع ان يرعى خراف المسيح ويحبها كنفسه، وهذا نادراً ما وجد
  2. هناك آلاف الشكاوى تقريباً فى كل كنيسة ضد بعض الخدام أو آمناءهم بسبب سوء تصرف او مظهر غير لائق او تكاسل فى الافتقاد او تهاون و فتور فى روح الخدمة
  3. بص يا بيتر انا ليا تعليق على رقم 2 دة
  4. انا دايما ارفض الكلام فى مشاكل الكنيسة والاباء والخدام واعلان المشاكل دى خصوصا على صفحات النت للسبب دة فعلا وحتى لما بتمر عليا لحظة ضعف وبنسى وبتكلم انا فيها برجع اندم على كلامى لانة بيفتح العيون وبيكشف كتير بيخلى الناس تأخد موقف من الكنيسة والاباء
  5. تخيل لو مفيش نت ولا دش ولا وسائل اعلام مفتوحة اوى كدة كنت انت وانا هنعرف حاجة من البلاوى اللى بتحصل فى الخدمة والكنيسة والعالم بصفة عامة
  6. لا خالص
  7. هيبقى عالمنا صغير ومحدود ومشاكلنا محدودة ونظرتنا محدودة والبابا كيرلس اللى بتضرب بية المثل دايما فى كلامك كان فى على ايامة مشاكل كتير بس احنا معرفنهاش ومحستناش بيها لان مكنشى فى وسيلة لدة
  8. أغلب الاطفال والمراهقين والشباب قد أتموا جميع مراحل مدارس الأحد، ثم انتقلوا لإجتماعات الشباب والخريجين .. ولا يزالوا لم يعرفوا الله معرفة شخصية ولم يختبروا العلاقة الشخصية العميقة معه
  9. وبما ان فاقد الشئ لا يعطيه .. أى وبكل صراحة .. الكثير بل أغلب الخدام وآمناء الخدمة لم يدخلوا الى العمق الروحى الكافى (( على المستوى الشخصى لقد تعاملت فى 3 انواع خدمة مختلفة فى كنيستين منفصلتين، ولم أجد سوى خادم او اثنين فقط هم من اختبروا علاقة عميقة مع الله))
  10. بالاثنين اللى شفتهم دول والاثنين اللى انا شفتهم انا كمان اذا يبقى فى امل وكنيستنا بخير لاوم نعيش الاحساس لشان منضعش
  11. وبما ان الحال كما هو عليه وانه لا جديد فى المستوى الروحى للخدمة سواء فى اوقات الاضطهاد و الازمات (مثل الآن) او أوقات الراحة والهدوء (مثل من قبل)
فهذه النقاط إنما تشير الى نتيجة وحيدة وسبب وحيد ... النتيجة هى فشل الخدمة (فشل نسبي وليس ذريع لأن يد الله تعمل مهما كانت الظروف والنتائج)

بينما السبب الوحيد هو سوء الاختيار ، نتيجة الفعلة قليلون جداا ومن يتم اختيارهم هم ليسوا بفعلة حقيقيون!

ولكى نعرف الفعلة الحقيقيون ونقارنهم بالباقى .. لدينا مثال صارخ لواحد من أقوى آمناء الخدمة فى القرن ال21، القمص القديس بيشوى كامل .. انظروا وارجعوا الى سيرته العطرة وكيف كانت خدمته نارية بمعنى الكلمة قبل ان يصبح كاهناً ... ثم الاعظم، انظروا كيف تم اختياره ليكون كاهناً رغم عشقه للرهبنة و التوحد ... انه القديس البابا كيرلس السادس .. وهذا مثال قوى يوضح ما اريد ان اقوله من كل حديثي وهو ان افضل من يختار الفعلة (أى الخدام بمختلف ادوارهم واماكنهم) هو الله نفسه، صاحب الكرم .. وليس الخدام ... ولا الاساقفة بمجهودهم الشخصى .. لولا وجود البابا كيرلس لخسرت الكنيسة واحداً من أعظم خدامها واقواهم على الاطلاق ,, وللعلم ان البابا بمجرد رؤيته له وضع يده عليه وأصر بشدة ان يثنيه عن فكرة الرهبنة وهذا يوضح ان الاختيار كان اختيار سماوى قبل ان يكون بشري ..
اذن .. الملخص، ان من عليه ان يختار يجب ان يكون انسان قديس .. لأن الله هيكون اختار على لسانه .. وهو ده المطلوب ,, واذا لم يتوفر .. يبقى على كهنة الكنيسة وخدامها الكبار ان يخصصوا فترة اسبوع مثلاً للصوم والصلاة القلبية حتى يرشدهم الله لمن هو آمين على الخدمة (وده فى المشمش وعمرى ما فحياتى سمعت ان اطبق) مع العلم ان الصيام ليس مجرد امتناع عن الطعام انما هو بقدر الامكان امتناع عن الحياة الارضية لينتصر الروح على الجسد .. وفى النهاية، إن آمين الخدمة الصالح، يستطيع ان يثمر صالحين .. ويستطيع بنعمة المسيح ان ينهض بالخدمة .. اما ما يحدث على أرض الواقع .. فهو شئ يرثي له ..

آسف للاطالة

لا ابدا مفيش اطالة ولا حاجة
شكرا على وجودك الرائع يا بيتر

رد مع إقتباس