بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: اية رايكم فى لفظ بابا يسوع

كُتب : [ 05-03-2011 - 12:42 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اناستاسيا مشاهدة المشاركة
سلام ايمى الغاليةاسمحى لى ان اشارك معكم فى هذة المناقشة الجميلة
كلمة با با يسوع عند الطفل منذ صغرة تمثل الامان بالنسبة لة الحنان الذى يفقدة فى بعض الاحيان الحب الذى بلا حدود من اب سماوى يحبة حتى فى لحظات خطئة
هذا لنهاية فترة ابتدائى يعنى هذة هى فترة الدلع على حد التعبير ولكن عند الدخول فى مرحلة اخرى يظل هذا الشعور موجود ولكن يزيد علية انة بدء ان يفطم بالتدريج حتى يصبح يتحمل التجارب بقوة هذا الاب الحنون نعم تم فطامة مثل الرضيع فى فطامة من امة ولكن لا تتركة فهى معة كل الوقت فى كل ثانية فى كل لحظة الشئ الوحيد الذى تغير هو انة بدء فى خوض التجارب وهو يعلم انة فى يد امينة ترعاة ولا تتركة فى وقت ضعفة
حبيبة قلبى انستاسيا ازييك وحشتنى ردوك الجميلة اوى
طبعا تشاركى وتنورى كمان يا قمر
طبعا انتى عندك حق فى كلامك وانا موفقاكى بس دة هيكون صحح لو صلنا كلمة بابا يسوع صححح لان كتير من الخدام بيوصلها غلط
وجورج من ردة مرتين مفهمنيش بردوا ومفهمشى قصدى
الطفل بيتعود على كلمة بابا يسوع وبتفضل معاة لحد اعدادى بيبقى اخد انطباع خاص معين عن شخصية المسيح لة المجد انة الاب الحنين والطيب والجميل اللى بيحبة ويخاف علية ويسامحة
وطبعا انا مقدرشى اقدم شخصية ربنا للطفل غير كدة لكن لما بيكبر بيحصل عند البعض من الفتيان والفتيات والشباب كمان اختلاط الامور الدالة بتتحول للدلع
بمعنى انا طبعا اطلب من ربنا واتعشم فية ومؤمنة بعملة وقدرتة بس فى نفس الوقت لو ربنا معملشى الحاجة دى يبقى مش بيحبنى مش بابا يسوع
لأ انا عاوزة اعلم ابنى ان ابانا السماوى غير بابا الجسدى ممكن اطلب حاجة منة وميعملهاش مش لانة مش بيحبنى لكن لانة عارف المستقبل وممكن الحاجة دى تضرنى اعلمة ان فى حدود للدلع وانة لما تحصل مشكلة او ضيقة او اضطهاد ميتفزعش ويكون عندة خلفية وانة ميفدتش الصورة اللى وصلتهالة وهو طفل وخصوصا من كلمة بابا يسوع اللى بتدى احساس بالشبع النفسى كمان مش بس روحى وخصوصا لو طفل مش عندة بابا الجسدى
فهمتينى يا انستاسيا

رد مع إقتباس