الموضوع: متى
عرض مشاركة واحدة
بياناتي
 رقم المشاركة : ( 5 )
aymonded
ارثوذكسي ذهبي
رقم العضوية : 527
تاريخ التسجيل : Jun 2007
مكان الإقامة :
عدد المشاركات : 21,222
عدد النقاط : 58

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-22-2007 - 08:34 PM ]


اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Narmar مشاهدة المشاركة
انا هقول الى اعرفه
و يارب يطلع صح
انا الى اعرفه أن :
1 - لاهوت المسيح لا يفارق ناسوتة لحظة واحدة ولا طرفة عين دى أول نقطة . يعنى انة سرمدى ( أزلى أبدى ) و حتى انا خلق آدم قال ( خلقنا الإنسان على صورتنا و مثالنا ) .
2 - دى سمعتها مش فاكر من أنهو أسقف ان المسيح لما كان فى القبر الجزء ده أختلف عليه ناس كتير وقت التلت أيام الى كان فيهم فى القبر ازاى يبعد اللاهوت عن الناسوت بص انا فهمتها و هقولهالك بالطريقة التبسيطية الى هو قالها
قال : ان اللاهوت بعد الناسوت فعلا و فى نفس الوقت مبعدش بمعنى أن أعتبر ان المسيح دائرة (إن يجوز للتبسيط )
والدايرة دى جواها دايرتين ملتصقتين فى بعض دائما و فى وقت ما كان المسيح كان فى القبر دائرة اللاهوت بعدت عن دائرة الناسوت و فى نفس الوقت الاتنين جوة دائرة واحدة و هى دائرة الله . يارب تكون فهمت قصدى و ننتظر باقى الناس ورأيهم
Narmar
الكلام هنا في منتهى التشوية يا احلى غالي وهو فلسفي مضاد للإيمان واعتبر بدعة في الكنيسة رفضها الآباء القديسين ، ولا أدري من أين أتى هذا الأسقف بهذا التفسير الغريب جدا جدا جدا ...
واللاهوت هنا هو طبيعة الله والناسوت الطبيعة البشرية واتحدوا اتحاد فائق بلا اختلاط أو امتزاج ولا تغيير ، ولا يقبل الافتراق في اي حال أو على أي مستوى ، ونظرية الدوائر ليس لها علاقة بسر تجسد الكلمة على الإطلاق ...

رد مع إقتباس