عرض مشاركة واحدة
رقم المشاركة : ( 1 )
الصورة الرمزية zaza2006
zaza2006
بنت تماف ايرينى
zaza2006 غير متواجد حالياً
 
رقم العضوية : 24995
تاريخ التسجيل : Apr 2008
مكان الإقامة :
عدد المشاركات : 8,861
عدد النقاط : 38
قوة التقييم : zaza2006 is on a distinguished road
افتراضي قصة مسلسة ( حكاية شيطان صغير عنيد )

كُتب : [ 05-06-2009 - 10:04 PM ]




هذه القصه حقيقيه وقعت احداثها في دورست- انجلترا سنة 1981

جميع الاسماء تم تغييرها الي اسماء مصريه و جميع هذه الاسماء طبعا غير حقيقيه


الجزء الاول


=====






كان ياما كان فيه ولد صغير اسمه زكي و كان فعلا اسم علي مسمي لكن للاسف كل ذكائه كان للشر و ابتكار و اختراع و تدبير الشر وكان و هو لسه عمره 5 سنوات بيحير امه و ابوه لانهم كانو ناس في منتهي الطيبه و الحب لابنهم و كل ما كان يحير امه كانت تفرح بيه و بنباهته و ذكاؤه اكتر و اكتر و هو كمان لما كان بيشوف كده كان بيتاكد اكتر من مقدراته الذهنيه لكن للاسف-و علي الرغم من انه كان فعلا المعيه في ذكاؤه- سقط في الخطا القاتل اللي تسبب في نهايه مؤلمه ليه

الخطا الاكبر اللي عمله كان "الغرور"

و بعدها توالت الاخطاء تباعا زى الانانيه و الكبرياء و النرجسيه(الاعجاب بالذات) و طبعا و بلا شك الكدب و النفاق و الرياء و تعالوا نعرف ايه اللي حصل لزكي

لما كان عمره 6 سنين دخل المدرسه و نظرا لشدة ذكاؤه فان كل الاساتذه اهتموا بيه اهتمام خاص لانه كان متفوق ذهنيا مش بس علي التلاميذ اللي في نفس عمره لكن علي تلامذه عمرهم 10و 11 سنه وكتير كان بيسال اساتذته اسئلة تحير و طبعا ما تتصوروش فرحة امه بيه اد ايه لما كانت بتسمع الاخبار دى و كانت ثقتها فيه بتزيد يوم عن يوم و كذلك ثقة اساتذته في المدرسه

لكن زكي كان جوه قلبه شيطان صغير اسمه الغرور اتولد جواه يوم ما امه ضحكت لما عينيها دمعت من فرحتها بنباهته لما قالها و هو لسه عمره5 سنين "ماما فين العجله اللي بابا وعدني انه يجيبهالي اول الشهر اول ما يقبض مرتب الشهر الجديد ؟؟؟"---فردت امه و هي مش مستعده للمفاجاه و بتحاول تخبي عنه ان ابوه قبض مرتب الشهر الجديد لان الشهر لسه في اوله و الالتزامات الماديه كتير و الحاله الماديه ما تستحملش شراءعجله لزكي الشهر ده "بابا لسه ما قبضش يا زكي لكن اول ما يقبض حاخليه يجيبلك العجله فورا" فرد زكي و وشه احمر زى الدم من شدة الغضب لانه عرف ان امه بتحايله و تضحك عليه " لا-- بابا قبض و انتو مش عاوزين تجيبو لي العجله لان النهارده 6 في الشهر و مش ممكن يكون لسه ماقبضش" فردت امه بتحاول تهرب من المطب "هو النهارده كام--انا مش واخده بالي يا زكي" فرد زكي بسرعه"النهارده 6 اكتوبر عشان فيه العرض العسكرى في التليفزيون" --فردت الام وهي لسه بتحاول تخرج من المطب "اه صحيح --لكن برضه يا زكي لسه بابا ما قبضش مش عارفه ليه لكن اول ما يقبض ............." و من شدة الغضب صرخ زكي و بكي و هو بيرد عليها " لا انتي بتضحكي عليه ---لان لو بابا ما كانش لسه قبض لحد دلوقي كان عم جرجس البقال جه يخبط علي الباب عشان ياخد الفلوس اللي ليه--ضرورى بابا قبض و حاسبه "----وفي اللحظه دى انفجرت امه في الضحك و اخدته في حضنها و قعدت تبوس فيه و تضحك لما عنيها دمعت و في اللحظه دى يدق جرس الباب فتجرى امه عشان تفتح لابوه و هي طايره من الفرحه و بتضحك و اول ما دخل ابوه البيت قالتله "الحقني ---تعالي شوف زكي ........و حكت له علي الحديث اللي دار و انفجر الاب هو كمان في الضحك و اخد زكي بين ايديه و رفعه فوق و بص له بكل فخر و حب و اعجاب---لكن بشئ من الخوف---و قاله "حاضر يا حبيب بابا--حاتغدى و انزل فورا انا و انت نشترى احلي عجله لاحلي زكي في الدنيا"................


و..........نكمل الحكايه بكره



رد مع إقتباس
Sponsored Links