تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

ازاي انسي انسان بحبه

انا حبيت انسان غير مسيحي وبفكر فيه كتير لأنه بيعاملني بمنتهي الحنان وديما جنبي وانا مخنوقه وبيصبرني علي همومي ويقويني وبيخاف عليا جدااااا وشبهي في كل حاجه و كأني

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

Heart01 ازاي انسي انسان بحبه

كُتب : [ 08-10-2010 - 06:45 AM ]

انا حبيت انسان غير مسيحي وبفكر فيه كتير لأنه بيعاملني بمنتهي الحنان وديما جنبي
وانا مخنوقه وبيصبرني علي همومي ويقويني وبيخاف عليا جدااااا وشبهي في كل حاجه
و كأني ببص في مرايتي وانا معاه وبكون سعيده جدااااا وانا بكلمه و في احسن حالاتي
بس لأن الحب ده من اوله لأخره غلط في غلط و ممكن يكون بيعملني كده علشان يوقعني في شباكه و يخليني ا بعد عن ربنا واروح لطريقه و انا استحاله اعمل كده حتي لو هموت
من حبي ليه مش هسيب ديني علشانه لو هو عايزني يغير دينه لكن انا استحاله اسيب
النور واروح للضلمه بس خوفي اني كنت غبيه اوي وبعتله صورتي ومعاه رقم الموبيل ورقم البيت لأن علاقتي بيه ابتدت عن طريق الصداقه وكنت بعامله علي انه صديق وهو كمان بس انتهت بحب من نحيتي من او نحيتنا احنا الاتنين مش عارفه انا صحيح خايفه يستخدم ده ضدي في حالة رفضي ليه لو لحبه بس ده سيباه علي ربنا وبدعيله يحفظني من عدو الخير واعماله الشريره وبتشفع بالعدرا ديما والبابا كيرلس ... بس سؤالي دلوقت
ازاي انساه او اكرهه و ابعد عنه للأبد ؟؟؟

Sponsored Links
بياناتي
الامير الحزين
مشرف قسم التاملات الروحية

الامير الحزين غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ازاي انسي انسان بحبه

كُتب : [ 08-11-2010 - 10:55 PM ]

الاجابة سهلة
لما تقربى من ربنا اكتر هتلاقى نفسك مش فكراة
لما تفتكرى ازاى ربنا نزل من عرشة علشان يفدينا بدمة الغالى ومستخسرش فينا دمة ولا الالامة على الصليب ساعتة هتحسى انك عايشة فى اوهام
لما تلاقى حب المسيح الابدى فى قلبك ساعتها مش هتلاقى حب او وهم دنيوى فى حياتك
لما تحبى انسان مسيحى ويرتبط بيكى باكليل وسط اهلك وناس وفرحتهم بيكى والاب الكاهن يقول هذا الزواج من السما ومبارك هتلاقى نفسك مش فاركة الوهم ولا السراب
لما تشوفى الصليب على ايديكى منور ومسحة النيرون فيكى هتلاقى نور المسيح بداخلك
لما تفكرى ان الصليب والمسيح هيخرج من حياتك هتعملى اية حب انسان ولا حب المسيح من فيهم افضل
ربنا يبارك حياتك وينور طريقك

بياناتي
m2210
JESUS

m2210 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-13-2010 - 03:07 AM ]

مساءالخير على عيون يا قمر
هنتكلم بصراحة من غير زعل

انتى اصلا مش بتحبى انتى مش لقية حت تحكى معا او تخرحى اللى جواكى لازام تتورى على شخص مناسب تكلمى معا مش لازام من اول مرة تحكى كل حاجة بس حاجات بسيطة وممكن تلقى الشخص قريب منك بس انتى مش حاسة بى مش لازام يبقى ولاد ممكن تبقى بنت عادى المهم شخص ترتحيلو
المهم يبقى منك ويخاف عالكى بجد
ملحوظة
"كل الشباب الغير مسحى تحسى انة فية طبع دة"
لان ممكن المسحى يقول ممكن تفهمنا غلط لو عملنها كدة
علشان كدة ممكن يعملوكى بطريقة رسمى عادى
بس دورى على بنت احسن تحكى معها بحريتك
وربنا معاكى يا قمر.....

بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-14-2010 - 03:11 AM ]

• من غير زعل نتكلم مع بعض وخليكي فاكرة اني برد عليكي لانك تهميني جدا بالرغم من اني طبعا لااعرفك لكن مااعرفه هو انك بنت المسيح
  • اولا اسمحيلي اقولك انك غلطانة بنسبة كبيرة جدا انك سمحتي للصداقة دي انها تتم وطبعا برده هو غلطان انه سمح انها تتم يبقي اولا هو شخص له اخطاء كبيرة مثل خطا سماحه بوجود صداقة بين بنت مسيحية وولد مسلم
  • ثانيا انتي غلطانة انك اديتيله خصوصياتك زي رقم البيت والصورة واكيد جدا اخبار عن اسرتك ووضعهم و و و وهو طبعا غلطان انه سمح للعلاقة انها توصل لكدة حتي لو مش راسم انه يوقعك ف شباكه وكدة
  • ثالثا انتي فوق الرائعة لانك اتكلمتي وفوق الرائعة في ثقتك بانك ف النور وفوق الرائعة لانك تريدي ان تتخلصي منه
  • الحل سهل جدا وصعب جدا
  • ولكن الم ساعة او سنة او خمس سنوات ولا ضياع العمر كله
  • انسي كل حاجة انسيه مع ان ده صعب لكن اؤكد لك لو شغلتي نفسك وارادتك بقت قوية هتنسيه واحدة واحدة وطبعا هتغيري رقم موبايلك وانسي انك اديتيله صورتك لانه مش هيعمل بيها حاجة ولو عمل تبقي دي ضريبة غلطتك ومتزعليش او ازعلي ده كويس برده
  • ومتستعجليش في انك تحبي غيره طبعا اقصد غيره المسيحي
  • واوعدي ربنا كدة واقفي وانتي بتصلي ودي اول حاجة تتعمل طبعا قوليلي انا بوعدك اني هخلص الموضوع ده وشوفي هتوفي بوعدك ولا لا يابنت المسيح
  • ربنا معاكي ويحرسك واسف اني كنت شديد شوية
  • صليلي لو سمحتي وانتي بتصلي لنفسك ضروزري جدا

بياناتي
totty fruity
ارثوذكسي متقدم

totty fruity غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-14-2010 - 11:08 AM ]

سلام
فى البدايه بجد عاوزه اقولك انى بجد فرحانه بيكى لانك قولتى لو كنت هموت مش هسيب المسيح
حاجه تانى عاوزه اقولها بس ياريت ماتزعليش
من البدايه ماكنش ينفع تسمحى لنفسك انك يكون صديقك حد مسلم سامحينى لو بتكلم بصراحه
بس عاوزه اقولك انه من الطبيعى لما بنت بتصادق ولد بتتحول الصداقه لحب وده بيحصل كتير
وانتى حطيطى نفسك فى الموقف ده بس مع حد غير مسيحى
لان احنا بطبعنا كبنات مشاعرنا بتسبق عقلنا
وبنتعامل مع اى حد بالمشاعر وبسهوله الولد ممكن يمثل عليكى انه بيحبك وزيك فى الطبع وبالذات ان اكيد هدفه واضح زى ما انتى قولتى بالظبط
لازم تبعدى عنه وعن كل حاجه تفكرك بيه ده اول حاجه تعمليها
الاتصالات قليليها لغاية ماتنتهى خالص
كلام على النت قليليه واظهريله انك مشغوله
حاولى تصلى من قلبك وتصرخى لربنا انه ينقذك وينسيكى الشخص ده
اشغلى وقتك ماتديش لنفسك الوقت اللى تبقى فيه فاضيه علشان تفكرى فيه
لازم تقعدى مع نفسك وتكونى قويه وتبقى عارفه انك انتى والمسيح معاكى فى حرب مع ابليس ولازم تنتصرى وماتخليش ابليس اللى ينتصر عليكى
فكرى كويس ان الحب ده اخرته عذاب لكن ممكن تتعذبى دلوقت فى نسيانك لحب الشخص ده بس ههتتهنى بعدين وربنا هيبعتلك الشخص المناسب اللى يستاهلك كبنت للمسيح
ربنا معاكى
وتأكدى ان ربنا مش هيسيبك بس انتى كمان لازم ماتسبهوش
ربنا يحافظ عليكى
وياريت تبقى تطمنينا عليكى
سلام

بياناتي
selo_hero
بنت الملك

selo_hero غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-17-2010 - 05:56 PM ]

انا بجد فرحانة لانك فى منتهى الشجاعة وبتحكى على اللى جواكى وكمان انتى قلتى انك مستعدة انك تموتى ولا تسيبى المسيح انتى قوية بالمسيح على فكة انتى تقدرى تتعلب على الواقع دا بالصلاة وتطلبى منة انة يساعدكوحاولى تتفربى من اهلك اللى اكيد بيحبوكى اكتر من لانسان دا بس الظروف هى اللى بتبعدنا ربنا يساعدك ويستر عاى بناتة فى كل مكان صلى من اجل ضعفى ارجوكى

بياناتي
نجم
ارثوذكسي جديد

نجم غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-29-2010 - 08:47 PM ]

بنت المسيح انتى عارفة ايه الصح ورغم كده بتكابرى انا بحب المسيح ومشممكن ابدا اسيبه طيب ليه من الاول بتعملى كده فى نفسك فى علاقة مكتوب ليها الفشل من الاول تذكرى جيدا ان بطرس انكر المسيح ثلاثة مرات وانا أسف على الاطالة .لو انتى حابة تتعرفى على شاب ده لازم يكون فى اطار الكنيسة فقط دورى اكيد حتلاقى شباب كويس بيخاف ربنا حيعملك كويس

بياناتي
سيف الاسلام
ارثوذكسي شغال

سيف الاسلام غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-30-2010 - 11:54 PM ]

ازيكم

دي قصه بتفكرني بقصه حقيقيه مع حد من صحابي القريبين اوي
في قصه حب مع بنت مسيحيه .. وتقريبا اشبه بأرتباط ..
وربنا يستر ومش يكون في مشاكل

ممكن ارد عليكي ..
اولا مينفعش تقولي عايزة اكرهه او انساه ... لان اللي بيحب حد بجد .. مستحيل يعرف يكره او ينساه ..
لكن ممكن تقولي ازاي ابعد عنه .. ودي تقدري تعمليه .. بس بشرط يكون عندك الاراده والقدرة انك تعملي كده

ثانيا : ليه تقولي انك غلطتي لما دخلتي في صداقة مع حد مش من دينك ؟
لا انتي كنتي محتاجله في وقت من الاوقات ... وصداقته ملت عندك فراغ في حياتك .. بس انتي نسيتي ان الصداقه دي ممكن تصطدم بأساسيات في دينك ... يبقي الغلط مش في الصداقه نفسها .. لا الغلط في نظرة الناس والدين للصداقه دي

ثالثا : هو مستحيل يسيب دينه .. يبقي لو هترتبطي بيه .. تكوني انتي علي دينه .. لان العكس درب من دروب الخيال .. وكان لازم تحطي ده في اعتقادك من الاول .. وتخليها علاقه صداقه بس .. ومش تتطور لحب

رابعا : هو مستحيل يكون عمل كده عشان يوقعك في شباكه .. لانه مش مضطر يعمل كده .. ولو هو كده فعلا .. ما سهل عنده يعمل كده مع بنت من دينه .. ايه هيخليه يضيع كل الوقت والجهد ده وفي النهايه كل حد هيروح لحاله ؟

خامسا : انتي مغلطتيش لما اديتيله رقم موبايلك لانه مش هيؤذيكي لانه ده مش من طبعنا . ولو افترضنا انك غلطتي .. فده غلطك مش غلطه .. وهو مستحيل يستغل غلطك لانه حبك بجد .. وابعد ما تتخيلي انه ممكن يسببلك مشاكل

اخيرا .. انتي تقدري تنهي العلاقه دي بسهولة .. هتتعبي في الاول ... بس هترتاحي وتريحي الكل بعد كده ...
ابدأي بنفسك الاول .. وخدي قرار بينك وبين نفسك انك هتبعدي عنه للابد .. وان ده طريق مش هيكتمل ابدا .. ودوسي علي نفسك وهتبعدي ..
بغير كده .. هتفضلي تحبيه وهتلاقي نفسك كل يوم بتقولي انا محتاجاله

سوري لو طولت عليكي .. بس انا بجد عايز اوضحلك الصورة واساعدك

بياناتي
جوسيكا
ارثوذكسي شغال

جوسيكا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-03-2010 - 09:55 PM ]

انا زيك حجات نفسي ابعد عنها ومش قادرة لكن حطى كرامتك انك بنت ربنا وانا وانتى وكل الناس وثقين ان ربنا مش هيسيبك ابدا هو ابوكى احتمى فية وانا كمان احتمى فية يارب كتير قوى محتجنلك تنور عقولنا وتسامحنا وتمد ايدك يارب وترجعنا ليك فاسمك يايسوع تساعدنا محتجينلك قوى يارب تفدينا من جديد تغسل عارنا وتدينا عهد جديد مغسول بدمك كتير يارب بنتكلم لكن اسمعنا احنا اولادك يارب وبنترجاك تخلينا مش عايزين اى شىء من العالم الأن الدنا هيزول ..
يلا يا جماعة تعلوا نصلى لان الصلاة تنقل الجبال عايزين نقول محتاجينلك قوى يارب في حياتنا كتير يارب مخاطر تيجى علينا وانت يارب بتظلل علينا وتحمينا عايزين نصلى كتير قوى .. انا كمان زيك حجات كتير محتاجة ابعد عنها ومش قادرة يارب انت تقدر تعمل معجزات ادخل يارب السفينة وهدى البحر قولو اسكت ابكم انتهر الرياح يارب .....

بياناتي
HooK
ارثوذكسي بداء يشتغل

HooK غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-23-2010 - 10:20 AM ]

الزميلة كاتبة الموضوع
بداية طبعا طالما انت عارفة حاجات كتير انها غلط يبقى انت انسانه عقلة وذى ما قال بعض الاخوة يمكن مش عندك حد تقدرى تتبحبحى معاه يعنى صديقة او قريبه او ما شابه ...
بس بداية عايز اقول لك نصيحة من اخ اكبر منك ( مفيش حاجة اسمها صداقة بين ولد وبنت ) حتى لو كانوا من نفس الدين ... يمكن زماله لكن صداقة لا يوجد
وده رأى اللى كونته من خلال خبرة فى الحياة وعن طريق معرفة بناس كتير قوى ومراقبة لحياتهم نظرا لطبيعة دراستى وعملى

انت قادرة بنفسة تنسى لو عايزة تنسى بس انت يمكن مش عندك خبرة فى الحياة كفاية ويمكن دى اول مرة تمرى بمشاعرى ذى دى علشان كده حاسة انه صعب قوى تنسيه لكن فى الحقيقة ناس كتيرة بتمر بنفس المشاعر دى وتحب ويمكن كمان تتحب وتحصل ظروف تفرق ما بينهم وكل واحد بيمشى فى طريق وينسى لان دى نعمة من ربنا اننا بننسى

اما موضوع اختلاف الديانه فانا لن اتحدث فيه لانه من كلامك يبدوا انك انسانه عاقلة وفاهمه

الاستاذ سيف الاسم
اهلا بك واسمح لى باقتباس بعض من مداخلتك

اقتباس
رابعا : هو مستحيل يكون عمل كده عشان يوقعك في شباكه .. لانه مش مضطر يعمل كده .. ولو هو كده فعلا .. ما سهل عنده يعمل كده مع بنت من دينه .. ايه هيخليه يضيع كل الوقت والجهد ده وفي النهايه كل حد هيروح لحاله ؟

خامسا : انتي مغلطتيش لما اديتيله رقم موبايلك لانه مش هيؤذيكي لانه ده مش من طبعنا . ولو افترضنا انك غلطتي .. فده غلطك مش غلطه .. وهو مستحيل يستغل غلطك لانه حبك بجد .. وابعد ما تتخيلي انه ممكن يسببلك مشاكل

عزيزى الفاضل اذا كنت انسان على خلق وعقل راجح كما هو واضح من كتاباتك فليس كل الناس ملائكة .

تحياتى

موضوع مغلق