تماف ايرينى تعزينا فى شهداء كنيستنا ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++…

on April 14 | in ArT-FaCe | by | with No Comments

‫تماف ايرينى تعزينا فى شهداء كنيستنا
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

نقلا عن راهبة بدير ابى سيفين للراهبات بمصر القديمة حدثت هذه القصة العجيبة:
فى يوم 27 اكتوبر 2011 خبط واحد على باب الدير و معه 3000 صورة نحاسية قائلا لامنا اللى واقفة على الباب "هذه هى الصور الطلبية اللى طلبتوها منى" .. فاستغربت امنا جدا لعلمها انهم لم يطلبوا شيئا .. فسألت الراهبة المسؤلة عن المكتبة فأكدت لها انها لم تطلب شيئا .. فسألوا ا…منا كيرية رئيسة الدير ان كانت قد طلبت شيئا فأجابت بالنفى .. فرجعوا للرجل و اعتذروا له عن قبول الطلبية .. فثار الرجل و قال لهم " كيف تطلبوا منى طلبية ب 3000 صورة نحاسية و تكلفونى كل هذا ثم ترفضوا ان تأخذوا ما طلبتوا .. انتم لا تريدون ان تدفعوا المبلغ المستحق" و أصر ان يقابل امنا كيرية رئيسة الدير .. و عندما جلس سألته امنا كيرية "من الذى جاء اليك و طلب هذه الطلبية؟" .. فأجابها "راهبة مثلكم تماما و قالت ان اسمها امنا ايرينى" .. فسألته امنا كيرية " انت متأكد مما تقول؟" فقال لها " طبعا متأكد .. دى دخلت عندى المحل و سلمت عليا و هى اللى ادتنى الصور عشان اعمل منها 3000 صورة نحاسية" .. كان هذا الرجل بعيد عن ربنا و عن الكنيسة و لا يعرف شيئا عن دير ابى سيفين او عن تماف ايرينى .. فقامت امنا كيرية و ذهبت به الى مزار تماف ايرينى بالدير و ما ان رأى الرجل صورتها حتى قال " اهى هى دى الراهبة اللى جاتلى و ادتنى الصور و طلبت الطلبية" .. و بعد ان عرف الرجل ان تماف ايرينى تنيحت من 5 سنوات .. قامت امنا كيرية و هدأت من روعه و طلبت منه ان يريها الصور التى طلبت منه تماف ايرينى ان يعملها ..

و هنا كانت المفاجأة …

حيث اجاب الرجل و هو يعطى الصور لأمنا كيرية:
" امنا ايرينى اديتنى صورة عليها صليب و تحتها صورتها و من الناحية التانية صورة ابو سيفين و طلبت منى اعمل من الصورة دى 1500 صورة نحاسية.

بعد كدة امنا ايرينى اديتنى صورة تانية , ناحية عليها صورة شهداء كنيسة القديسين , و الناحية التانية عليها صورة شهداء ماسبيرو , و طلبت منى اعمل منها 1500 صورة نحاسية." (",)

و الصور كلها موجودة فى دير الشهيد العظيم ابى سيفين و لو عرفت اجيب صورة منها هاحطها عشان كل الناس تشوفها .

فى ايه تعزية احلى من كده .. الهنا حى و احنا ولاده اللى سهران علينا طول حياتنا و بيساعدنا على خلاص نفوسنا .. نخاف من ايه و احنا فى حضن ابونا السماوى و منقوشين على كفه :) )

بركة شفاعة ابو سيفين اللى عيد استشهاده انهاردة و بركة شفاعة تماف ايرينى تكون معانا
أحباء الأنبا رافائيل Lovers of Bishop Raphael

أحباء الأنبا رافائيل Lovers of Bishop Raphael

Pin It

Leave a Reply

« »

Scroll to top